Je hebt vast wel eens gehoord van je why oftewel je purpose. Datgene waar jij ’s morgens je bed voor uit komt, waar je in gelooft, je passie.

De term ‘why’ komt van Simon Sinek bekijk zijn (wereldberoemde) TEDtalk hier.

Hierin vertelt hij hoe grote leiders en organisaties mensen weten te inspireren en aan te zetten tot actie. Hierin zit een patroon dat hij de Golden Circle noemt.

Grote leiders en organisaties (Apple, the Wright Brothers, Martin Luther King) die mensen weten te inspireren denken, handelen en communiceren van binnen naar buiten. Het belangrijkst is hun ‘Why’ of Purpose, de reden waarom ze doen wat ze doen, dat waar ze heilig in geloven. Hoe ze dat doen en wat ze dan precies doen komt allemaal voort uit hun ‘why’ (zie de afbeelding hiernaast).

Why

Veel bedrijven doen dit andersom. Zij beginnen met wat ze doen, dat gebruiken ze in hun communicatie. Alleen werkt dit niet echt inspirerend, want….

People don’t buy what you do, they buy why you do it

Ja, zul je nu denken. Dat geldt voor grote bedrijven. Maar wat heb ik hier als kleine ondernemer aan? Dat zal ik je proberen uit te leggen…

Niet alleen grote leiders en bedrijven hebben een purpose, ook jij hebt er een. Jouw kern, met jouw kwaliteiten en drijfveren bepaalt wat je belangrijk vindt in het leven en waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Alleen ben je je er misschien nog niet bewust van. Dat gebeurt vaak pas op latere leeftijd, of soms ook helemaal niet.

Jouw kern wordt in je jeugd gevormd, door de dingen die je graag doet, waar je van nature goed in bent. Je why komt hieruit voort.

Zo rond het eind van je tienertijd is je why volledig gevormd. Alleen kan deze why dus beïnvloed worden door je jeugd en je opvoeding. Bijvoorbeeld als je niet het creatieve kind mocht zijn dat je eigenlijk wel was. Dat kan het lastig maken om je why te ontdekken.

Je why is dus de kern van wie je bent en wat je doet

Mensen die hun why volledig leven zijn authentieke mensen. Dat wat ze zeggen en doen klopt met elkaar. Ze zijn consistent.

Voor jou als ondernemer betekent dit dus dat je je onderneming zo opzet dat wat je doet echt bij je past, bij jouw manier van werken en volgens de kernwaarden die voor jou belangrijk zijn.

Door dit op een authentieke manier te laten zien en uit te dragen trek je klanten aan die bij je passen, die hetzelfde willen als jij. En door te communiceren vanuit je why kun je mensen inspireren.

 

Hoe kom je er nu achter wat jouw why is?
Een paar vragen om je op weg te helpen:

A
Waar was jij als kind goed in, wat deed je graag?
A
Welke keuzes heb jij gemaakt in je leven? Waren dit echt jouw keuzes of werd je hierin beïnvloed door iets of iemand? Wat zou je anders gekozen hebben (als je niet beïnvloed werd)?
A
Als je kijkt naar belangrijke gebeurtenissen in je leven, wat waren die? En hoe ging je hiermee om? Hoe bepalend zijn deze voor jou geweest? Op wat voor manier hebben ze jouw leven veranderd?
A
Denk terug aan de momenten waarop je echt blij was met wat je had gedaan en trots op jezelf.
A
Waar krijg jij complimentjes over van andere mensen? Dan hebben we het nu niet over uiterlijk, maar complimentjes over iets wat je gedaan of bereikt hebt.

Wil jij aan de slag met je why?
Werken aan je authenticiteit als ondernemer?

Dan is mijn programma Onderneem het met kleur iets voor jou. Met de Persoonlijke Kracht test meten we jouw grootste kracht en de manier waarop je de dingen van nature het makkelijkst doet. Stap voor stap brengen we jouw talenten en drijfveren in kaart en kijken we welke kleuren hierbij horen en hoe je deze in kan zetten in je bedrijf en je communicatie. Zodat jij kun jij groots jezelf zijn en impact kan maken!