We werken steeds meer thuis. En contact met collega’s en klanten gaat vaak via mail, telefoon en online meetings.

Maar er mist ook iets….

Even binnenlopen bij die collega om iets te overleggen, een ongedwongen praatje bij het koffieapparaat, met elkaar lunchen. We doen het minder en missen daardoor persoonlijk contact en verbinding.

Ongemerkt gaat er zo ook veel informatie verloren. Mensen zijn minder goed op de hoogte en weten niet waar hun collega’s mee bezig zijn. Uiteindelijk heeft dit ook gevolgen voor de motivatie en de betrokkenheid bij het bedrijf.

Doel goede interne communicatie

Het doel van een goede interne communicatie is informatie delen, medewerkers betrokken houden, een positieve cultuur creëren en doelstellingen duidelijk maken. En juist dat is denk ik nog nooit zo belangrijk geweest als nu.

Een personeelsblad is nog altijd één van de meest gebruikte en geliefde middelen om medewerkers op de hoogte en betrokken te houden. Verschillende onderzoeken bevestigen het succes van een personeelsblad.

Inspiratie & tips voor een boeiend personeelsblad

Ik geef je graag wat inspiratie & tips om te beginnen met een personeelsblad of om een bestaand personeelsblad nieuw leven in te blazen. Zodat personeel geinformeerd en betrokken blijft.

Stel een redactie samen

Stel een redactie samen met daarin mensen uit verschillende afdelingen en ‘lagen’ binnen jullie bedrijf. Zo kun je met elkaar telkens weer een boeiend personeelsblad samenstellen dat voor iedereen interessant is om te lezen.

Maak een duidelijke planning

Bepaal met de redactie de onderwerpen voor het volgende nummer en maak een duidelijke taakverdeling. Wie doet wat?
Kijk wanneer het blad moet verschijnen, en reken van daaruit terug voor de planning. Wanneer moet het blad naar de drukker of klaar zijn om online te publiceren? Wanneer moet alle copy klaar zijn zodat de opmaak kan beginnen? Moet er nog een fotograaf ingezet worden?
Last but not least: Houd elkaar aan de taakverdeling en de planning zodat het blad op tijd verschijnt.

Leuke onderwerpen die graag gelezen worden

Een personeelsblad is er voor de mensen die in het bedrijf werken. Laat dus ook vooral die mensen zien en laat ze aan het woord. Maak een mix van informatieve (‘need to know’) en leuke, aansprekende (‘nice to know’) onderwerpen. Natuurlijk mogen er artikelen vanuit de directie in staan, maar medewerkers lezen ook graag over hun collega’s. En humor mag er ook zeker in!

Een paar voorbeelden voor onderwerpen:
– Werk in uitvoering/project van de maand
– De week van…. (korte omschrijving van hoe iemand’s week is verlopen)
– De thuiswerkplek van….. (met foto’s)
– Column
– Interview met een medewerker
– Kijkje achter de schermen
– Even voorstellen van nieuwe medewerkers
– Nieuwsrubriek met nieuwtjes uit je bedrijf en/of sector
– Vijf vragen aan…
– Actuele updates en instructies, of wat te doen bij…
– Een klant of leverancier aan het woord
– Ons bedrijf in de media
– Wedstrijd, puzzel of kleurplaat
– Kalender met belangrijke data (beurzen), verjaardagen enz
– Jubilarissen, geboortes en huwelijken (let wel op de AVG)

De vorm van het personeelsblad

De vorm van het blad is afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de hoeveelheid artikelen. Je kunt een compleet magazine maken, of hem in krantvorm gieten. Heb je niet zo veel personeel of niet zo veel nieuwtjes te vertellen? Dan kun je ook kiezen voor een soort nieuwsbrief. Belangrijk is dat het personeelsblad past bij jouw bedrijf en een uitstraling heeft in lijn met de huisstijl of branding van het bedrijf.

En dan is het personeelsblad klaar, hoe krijg je het bij je personeel?

Je kunt er voor kiezen om een digitale versie te maken die online gelezen kan worden. Door hem te versturen via de mail, of te plaatsen in de online omgeving van je bedrijf. De kans bestaat wel dat met de digitale overload die we tegenwoordig te verwerken krijgen het blad niet direct gelezen wordt (en later soms helemaal vergeten wordt). Zonde van al dat werk! Leuk is om het blad te laten printen of drukken en dan thuis te laten bezorgen. Bijkomend voordeel is dat de gezinsleden het blad dan meelezen (uit onderzoek blijkt zelfs zo’n 55%). Of kies voor een hybride vorm waarbij je het blad digitaal maakt en ook een aantal exemplaren laat drukken/printen voor collega’s die minder digitaal ingesteld zijn. Leg ook een paar exemplaren in de kantine en op de leestafel.

Inspiratie gekregen?

Wil je zelf starten met een personeelsblad en kun je wel wat hulp gebruiken? Of heb je al een personeelsblad, maar mag het wel wat leuker of wat professioneler?

Als grafisch vormgever maak ik al jaren personeelsbladen voor verschillende bedrijven in diverse branches. Ik denk graag met je mee over een passend personeelsblad of nieuwsbrief voor jouw bedrijf. Bel me of mail me dan plannen we een afspraak in voor een brainstorm-sessie.

Turn ideas into reality

1 + 10 =