Zichtbaar zijn op Instagram en volgers krijgen die bij je passen. Dat is wat je graag wil. Jouw doelgroep zit op Instagram, dus jij wilt voorbij komen in hun tijdlijn.

Maar hoe ben je zichtbaar op een manier die past bij jou en jouw merk? En hoe doe je dit consequent zodat je de juiste doelgroep aanspreekt? 

3 stappen voor een goede branding op Instagram:

 

j

De basis

We beginnen bij de basis. Wat zijn jouw kernwaarden? Kernwaarden geven je klant vertrouwen. Het wordt duidelijk waar jouw merk voor staat en maakt deel uit van jouw identiteit.

Als je al eerder bezig bent geweest met je huisstijl en branding heb je hier al eens over nagedacht. Pak je kernwaarden er nog eens bij en bekijk welke kernwaarden voor jouw uitstraling op Instagram het belangrijkst zijn.

Schrijf 3 kernwaarden op en check bij elke post die je maakt of deze voldoet aan jouw kernwaarden.
Als je bijvoorbeeld creativiteit als kernwaarde hebt moet dit ook te zien zijn in jouw Instagram Feed. En een kernwaarde als vertrouwen zal er heel anders uitzien dan creativiteit. Snap je hem?

Tip: Persoonlijke dingen delen werkt goed op Instagram. Instagram draait om mensen (people to people), mensen zijn benieuwd naar de persoon (of personen) achter het merk. Dus laat foto’s van jou en je personeel of de mensen waarmee je samenwerkt zien. Maar blijf wel dicht bij jezelf of dichtbij je merk. Je kernwaarden kunnen je hierbij helpen. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen, laat zien waar je mee bezig bent.

Beelden

Instagram gaat natuurlijk vooral om beelden en minder om woorden. Zorg dat de beelden die je plaatst passen bij jouw merk. Laat bijvoorbeeld de kleur (of kleuren) van je logo regelmatig terugkomen.

En geef de foto’s die je plaatst altijd hetzelfde filter. Kies een filter dat past bij je huisstijl of logo.
Heb jij bijvoorbeeld een logo met oranje, rood of geel er in? Gebruik dan ook een filter dat je foto’s wat warmer van kleur maakt. Gebruik jij veel wit in je huisstijl? Zorg dan ook dat je foto’s een lichte kleurstelling hebben met veel wit er in.

Zo wordt jouw Instagram feed mooi, rustig en herkenbaar.

Afbeeldingen met tekst

Als je afbeeldingen met tekst maakt voor Instagram, bijvoorbeeld quotes (wist je dat die heel goed werken op Insta?), ga dan op zoek naar 1 of 2 lettertypes die passen bij jouw huisstijl en gebruik die telkens.

Het is bijvoorbeeld leuk om voor 1 wat strakkere, eenvoudige lettertype te kiezen en deze te combineren met 1 wat opvallender lettertype, bijvoorbeeld een ‘geschreven’ lettertype. Geschreven lettertypes zie je heel vaak tegenwoordig.

Maar let op, gebruik deze alleen als het past bij jouw huisstijl. Heb jij een hele moderne, minimalistische huisstijl? Dan kun je beter voor een ander, wat strakker, lettertype gaan. 

Inspiratie

Manieren genoeg dus om jou Instagram feed mooi te maken en te laten passen bij jouw merk en branding. Op Pinterest kun je ook leuke ideeen op doen. Zoek maar eens op Instagram Feed. Inspiratie genoeg!

Maar let op, ga een ander niet kopieren maar blijf dicht bij jezelf. Ga op zoek naar een stijl die past bij jou en jouw merk. En af en toe een ideetje van een ander overnemen mag natuurlijk best, mits je er wel je eigen draai aan geeft.

Want jij bent uniek!

Heb jij een mooie Instagram feed? Leuk als je hem hieronder deelt in de reacties.