Kleuren zijn erg belangrijk in marketinguitingen. Zo bleek uit onderzoek dat bijna 85% van de consumenten zegt dat kleur van invloed is op de aankoopbeslissing. Elke kleur heeft een bepaald effect en roept een bepaald gevoel bij ons op, bewust maar ook onbewust. Zo wordt de kleur blauw geassocieerd met betrouwbaarheid en autoriteit en stimuleert de kleur oranje mensen om actie te ondernemen. Kom erachter welke kleuren het beste werken voor jouw bedrijf.

In het algemeen kun je het volgende over kleuren zeggen:

 

blauw

is een zakelijke kleur en komt betrouwbaar over, hierdoor wordt het heel vaak in logo’s gebruikt. Het heeft ook associaties met de lucht en de zee. Denk aan het logo van KLM en Spa, maar ook aan Facebook, LinkedIn en Ford. Mannen geven vaak de voorkeur aan blauw. Het staat ook voor productiviteit.

groen

staat voor natuurlijk en gezondheid en straalt rust en kalmte uit. Het wordt vaak gebruikt voor bedrijven die iets met de natuur te maken hebben of die ‘groen’ of milieubewust bezig zijn. Bijvoorbeeld staatsbosbeheer, Intratuin, verschillende eco-logo’s of het wecycle logo. Groen is is ook een symbool voor geld en nieuwe groei en staat voor vruchtbaarheid. Logo’s met groen: ABN Amro, Heineken, BP

rood

gaat over passie en liefde, maar kan ook wat agressief overkomen. Rood heeft een hoge attentiewaarde en wordt daarom vaak voor aanbiedingen en in de opruiming gebruikt. Ook veel producten die in een impuls aangekocht worden gebruiken rood. Bedrijven die deze kleur gebruiken zijn: Nintendo, Netflix, McDonalds, H&M, Vodafone, Pinterest, Lego
Wist je dat Coca-Cola rood is omdat de ontwerper van het logo het ooit schreef in zijn eigen sierlijke handschrift met een rood potlood.

geel

is een zonnige kleur die staat voor hoop en optimisme. Het is een kleur die aandacht trekt. Gele teksten en vlakken vallen wel snel weg op een witte ondergrond, daarom wordt geel vaak in combinatie met een andere kleur gebruikt. Denk aan Ikea, Praxis, Nederlandse Spoorwegen maar ook Zwitsal en Jumbo.

oranje

is een signaalkleur die staat voor gevaar, het kan een waarschuwing zijn. Het staat ook voor enthousiasme en vrolijkheid en kan een merk een vriendelijke lading geven. Voorbeelden zijn Fanta, Mora, Post NL, Nickelodeon.
En voor Nederlanders is het natuurlijk een vaderlandslievende kleur die gebruikt wordt voor het Koningshuis en sport (voetbal, olympische spelen).

zwart-wit

Tegenwoordig worden logo’s ook best vaak alleen in zwart-wit en grijstinten gemaakt. Dit komt modern (design) en neutraal over. Logo’s met veel zwart kunnen ook een bepaalde luxe of prestige uitstralen. Het voordeel is dat deze logo’s met elke kleur gecombineerd kunnen worden. Voorbeelden zijn Apple, Adidas, Nike, Chanel, Zara

Kleur en de juiste kleurencombinaties zijn dus erg bepalend voor de uitstraling van je bedrijf. Daarnaast is ook het lettertype gebruik en de stijl bepalend. Meer hierover een volgende keer.

Ik ben wel heel benieuwd naar de kleur die jij veel gebruikt in je logo en zakelijke uitingen. Heb je heel bewust voor deze kleur gekozen, of meer ‘op gevoel’. En…. past de kleur die jij in je logo gebruikt ook bij wat je wil uitstralen met je bedrijf?